הקליניקות של בטר באלאנס עובדות כרגיל במהלך הסגר - בהתאם להנחיות התו הסגול

דלקת בגיד אכילס

בעיות נפוצות
דלקת בגיד אכילס

אז מי הוא גיד אכילס (Achilles Tendinitis)?

גיד אכילס, או בשמו המקורי גיד Calcaneal , הוא גיד הנמתח בין שרירי השוק האחורית לעקב כף הרגל. הוא הגיד הגדול ביותר שנכנס לכף הרגל, וניתן לראות אותו כבליטה בחלק האחורי של העקב. הגיד נמצא בפעולה כאשר אנחנו הולכים, רצים, קופצים או עומדים על קצות האצבעות. גיד אכילס קיבל את שמו המוכר מן המיתולוגיה היוונית, מסיפורו של אכילס שנפצע בעקב – שהיה האזור הפגיע היחיד בגופו. גיד אכילס אחראי על תנועת כף הרגל במישור הסגיטלי (תנועה כלפי מטה ומעלה).

מה היא דלקת בגיד אכילס?

כאשר הגיד נמצא בשימוש יתר, או שישנה פציעה, עלולה להתפתח דלקת בגיד אכילס (נקראת Achilles Tendonitis). התופעה נפוצה בעיקר בקרב ספורטאים שרצים באופן אינטנסיבי או לפרקי זמן ארוכים. לעתים גם אנשים העוסקים בסוגי ספורט אחרים כגון טניס או כדורסל, כתחביב, יסבלו מדלקת בגיד אכילס. ברוב המקרים, ניתן לטפל בדלקת באופן שמרני כפי שיוסבר בהמשך.

תסמינים של דלקת בגיד אכילס

הכאב המאפיין דלקת בגיד אכילס מתחיל בדרך כלל לאחר ריצה או פעילות ספורטיבית אחרת, ככאב מתון בצד האחורי של השוק או מעל לעקב. לאחר ריצות ארוכות במיוחד, טיפוס במדרגות או ריצות ספרינט יופיעו לרוב כאבים חזקים יותר.

מהם הגורמים לדלקת בגיד ברגל?

הדלקת מופיעה כתוצאה משימוש יתר או מאמץ עצים של הגיד. גורמים נוספים שעלולים להגביר את הסיכון לדלקת בגיד אכילס:

  • גיל: הסיכוי ללקות בדלקת עולה עם הגיל
  • מין: דלקת בגיד אכילס נפוצה יותר אצל גברים
  • מחלות רקע: אנשים בעלי לחץ דם גבוה, או פסוריאזיס, נמצאים בסיכון גבוה ללקות בדלקת
  • מומים במבנה כף הרגל: בקרב אנשים בעלי פלטפוס ברגל ישנו לחץ מוגבר על גיד אכילס, העלול לגרום להתפתחות דלקת.
  • השמנת יתר: משקל גוף עודף יוסיף ללחץ המופעל על גיד אכילס בעת פעולתו
  • התנאים בהם מתבצע אימון גופני: שימוש בנעליים ישנות ושחוקות בעת ריצה, וכן ריצה במסלול תלול עלולים להגביר את הסיכון לדלקת בגיד אכילס. בנוסף, אימון גופני במזג אוויר קר עלול להגביר את הכאבים הכרוכים בדלקת

מניעה של דלקת בגיד אכילס

ישנם מספר צעדים שאפשר לנקוט כדי לנסות ולהימנע מהתפתחות דלקת בגיד אכילס. ראשית, מומלץ להתאמן לפי סרגל מאמצים. חשוב להגביר את הקושי באימונים הגופניים וכן את אורכם באופן הדרגתי. לפני ביצוע פעילות גופנית, חשוב למתוח את גיד אכילס. בנוסף, חשוב להימנע מסוגי ספורט שעלולים להפעיל לחץ רב על הגיד (כמו למשל ריצה בהרים). אם אתם חשים בכאב באמצע הפעילות, יש להפסיק אותה ולנוח. שנית, בחרו את נעלי הספורט שלכם בקפידה – חשוב שהנעליים יספקו תמיכה ויהוו משכך זעזועים בעת הפעילות הגופנית. רצוי להשתמש עם מדרסים בהתאמה אישית עם הגבהה קלה באזור העקב כדי להפחית את המתיחה של גיד האכילס ובעקבות כך להעלים את הכאבים. נסו שלא להשתמש בנעליים ישנות.

טיפול לדלקת בגיד ברגל

ישנם מספר טיפולים שמרניים שיכולים לעזור במקרה של דלקת בגיד ברגל:

  • מתיחות וחיזוק השרירים בעצימות נמוכה
  • משככי כאבים להקלת התסמינים
  • השמנת יתר: משקל גוף עודף מוסיף ללחץ המופעל על גיד אכילס ועלול לגרום לכאב בגיד ברגל.
  • שימוש במדרסים בהתאמה אישית: מדרסים מסוימים יוכלו להגביה את העקב מעט, וכך להוריד את הלחץ המופעל על גיד אכילס, וכך להוות מעין כרית המשככת את עוצמת המתיחה והכאב המופעלים על העקב

מומלץ להתייעץ עם רופא אורטופד בקופת החולים (מכבי, כללית, מאוחדת, לאומית) כדי לבצע אבחון של הבעיה הרפואית הגורמת לכאבים בכפות הרגליים ובמידת הצורך לקבל המלצה לטיפול בעזרת מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית לכף הרגל.

במקביל, ניתן להתייעץ עם אחד מטכנאי המדרסים של בטר באלאנס לצורך אבחון וסריקה ממוחשבת של מנח כף הרגל – ללא עלות וללא התחייבות. במידת הצורך טכנאי המדרסים יבצע התאמה מדויקת של מדרסים בהתאמה אישית למנח כף הרגל של המטופל. השימוש במדרסים מטפל בכאבים בכף הרגל, כאבי ברכיים, כאבי רגליים, כאבי גב תחתון וכאבי גב עליון.

דלקת בגיד אכילס - Achilles Tendinitis
אולי יעניין אותך גם
מאמרים נוספים